Att Behövas...

Det finns en sak som jag tror gäller för alla människor.

Det är att vi vill bli lyckliga.

Kan inte tänka mig att det finns någon människa som vill vara olycklig.

Det är en sak jag tror vi kan vara överens om.

Men hur blir man lycklig då?

Många tror att lycka handlar om att ha mycket pengar - största huset, finaste bilen, häftigaste semesterresorna.

Klart att pengar och fint hus kan ge tillfredsställelse - men det räcker inte.

Jag tror att vi kräver mycket mer än så.

Det är klart att man vill ha så mycket pengar så man kan äta, inte blir vräkt från sin lägenhet eller inte har råd att köpa något alls av det man längtar efter.

Kanske är det som Aposteln Paulus sa - att lagom är bäst.

han uttryckte det så att han inte ville bli rik för då finns risken att man inbillar sig att man är lyckad och faktiskt värd lite bättre än andra.

Men inte för lite sa Paulus - då skulle jag kunna bli en tjuv.

Ligger mycket vishet i den åsikten tycker jag.

Salvador Dali sa: "Det är skönt att ha pengar så länge man inte förlorar glädjen över allt man inte kan få för pengar."

Det håller jag också med om.

Men jag tror att det allra viktigaste för att vi ska känna tillfredsställelse är att vi känner att någon behöver oss.

Att vi kan göra skillnad för någon.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0